DK Company

DdD Retail hjelper DK Company med rask integrasjon etter oppkjøp

I løpet av det siste året er et av Danmarks største motefirmaer, DK Company, blitt enda større. Med oppkjøpet av InWear, Matinique, Part Two, Soaked in Luxury og Bon’A Parte er firmaet nå unektelig et av Nordens største motemerkekonsern.

Etter oppkjøpene bruker de oppkjøpte firmaene også POS-løsningen fra DdD. På bare halvannen måned er over 70 kassaapparater blitt levert i fem land.

Mettelene Boldt Engdahl, utsalgssjef og en av lederne som fulgte med oppkjøpet, ser mange fordeler i løsningene fra DdD:

«Vi driver både våre egne butikker og franchisene, i tillegg til at vi leverer til uavhengige butikker og kjeder. Vi har også salg på nettet og på utsalgssteder. I tillegg er vi basert i flere land. DdDs løsninger hjelper oss på alle nivåer med å holde oversikt, forbedre organisasjon og yte best mulig kundeservice.»

Med DdDs løsninger kan gruppen overvåke driften i sanntid og få et riktig bilde av hva som selger best og hvor.

«Det er store forskjeller fra by til by når det gjelder hva kunder foretrekker. Ved å kunne se hvilke produkter som selger best på hvert enkelt sted kan vi lett flytte varer fra butikker der forespørselen er lavere», sier Mettelene Boldt Engdahl. «Løsningen hjelper oss med å forbedre organisasjonen og gjøre det mulig for hver enkelt butikk å tilpasse seg det lokale klientellet.»

Brukervennlighet

En av grunnene til at det har vært forholdsvis enkelt å få de nyoppkjøpte butikkene til å begynne å bruke denne kassaløsningen er brukervennligheten, sier Mettelene Boldt Engdahl:

«Det er veldig lett å bruke POS-løsningen og de forskjellige funksjonene. Det betyr at de ansatte er blitt kjent med systemet svært fort og drar full nytte av det. Hvis det er noe du ikke husker eller forstår, har DdD en svært hjelpsom kundestøtte. De tilbyr også e-læring, som er tilgjengelig hele døgnet, syv dager i uken. Alle våre ansatte har gått gjennom funksjonene i kassaapparatet i e-læringen på forhånd og kan bruke dette som referanse senere.»

«Derfor er løsningen nå tatt i bruk i avdelingene og butikkene som ikke har brukt den før. Og vi bruker samtlige funksjoner.»

Kasseterminalene har en kundeskjerm der kundene ikke bare kan følge transaksjonen, men kan også se meldinger og tilbud fra butikken.

«Med kundeskjermen og den integrerte kortterminalen går transaksjonen mye greiere. Den gir deg friheten til å fortsette den positive dialogen med kunden og avslutte på en hyggelig måte, i stedet for at alt dreier seg om transaksjonen og problemer med betalingsterminalen. På kundeskjermen kan vi også informere om lojalitetsprogrammer og andre aktiviteter i butikken. Dette bidrar til å styrke det positive forholdet til kundene», sier Mettelene Boldt Engdahl.

Franchiser

DdD-løsningen er også tatt i bruk i franchisene, og det har gitt dem en ekstra fordel.

«Mange franchiser har valgt å inkludere backoffice-funksjonen i løsningen sin. Det betyr at de får en enklere løsning for sin egen administrasjon», forklarer Mettelene Boldt Engdahl.

Fakturabehandling

En funksjon som vil bli mye brukt i DK Companys butikker, er ifølge Mettelene Boldt Engdahl godkjenningen av deler av en faktura.

«Ofte får vi fakturaer som inkluderer varer som ikke blir levert før senere. Med denne løsningen kan vi velge å akseptere enkelte deler, f.eks. det som allerede er blitt levert. Og så kan vi enkelt godkjenne betalingen for de gjenværende varene når de kommer.»

DdD-løsningen har hjulpet konsernet med et stort oppkjøp og har vært en viktig bidragsyter i prosessen med å integrere firmaene og få dem til å samarbeide. Det betyr at DK Company har klart å oppnå oversikt og effektivitet i løpet av kort tid og har hjelpemidler til å ta de rette avgjørelsene i lokale markeder og forskjellige land.

Om DK Company

Motefirmaet DK Company ble grunnlagt av Jens Poulsen i 2001 og har hovedkontor i Ikast i Danmark. I 2012 ble selskapet notert i København på Nasdaq OMX First North. DK Company hadde en omsetning på over 1,6 milliarder i 2013, med et driftsoverskudd på DKK 94 millioner, det vil si en resultatmargin på 5,7 prosent.

I år forventer DK Company å oppnå en omsetning på rundt DKK 1,7–1,8 milliarder og et driftsoverskudd på DKK 100–110 millioner.

DK Company består av 18 motemerker, blant annet InWear, Matinique, Blend, b.young og Fransa. Klærne er for det meste produsert i Kina, India og Bangladesh.

DK Company har 1500 ansatte, inkludert de ansatte i konsernets 250 hel- eller franchise-eide butikker. Firma


Chat med oss x